Stel je hebt een product ontwikkeld met je bedrijf. We gaan even voor het gemak er vanuit dat je bedrijf X heet. Jullie hebben al een heel succesvol product op de markt gebracht: een airco. Maar nu zijn er allerlei innovaties geweest in de markt en jullie willen daar graag op inspelen. Daarom hebben jullie een nieuw merk bedacht: waterpomp Z, verder ontwikkeld en vervolgens willen jullie het op de markt brengen. Dan is het erg belangrijk de stap van merknaam registreren niet over te slaan. We vertellen je in deze blog er meer over. Wanneer je deze blog uit hebt, lees dan ook even onze andere blogs. Erg informatief!

De voordelen van een merknaam registratie

De hele bedoeling van een merknaam registratie is dat je concurrentie er niet met je product en goede naam vandoor kan gaan. Er zijn lieden op de markt die het liefst je product (iets waar jij ontwikkelingskosten voor gemaakt hebt) klonen, zodat ze gemakkelijk kunnen scoren met iets wat niet van hen is. Dat kun je dus voor zijn door de merknaam te registreren. 

Verschil tussen merknaam en bedrijfsnaam

Er bestaat een duidelijk verschil tussen een merknaam en een bedrijf. Zo zijn Sprite en Coca-Cola beiden twee merken van The Coca-Cola Company. Zie hier direct het verschil tussen de twee: de bedrijfsnaam en de merknaam. Soms kan het ook samenvallen. Maar een merknaam raden we aan om altijd te laten registreren. 

Verschil tussen patent en merknaam registreren

Het is heel gemakkelijk om aan te geven wat het verschil is tussen een merknaam registreren en patent aanvragen. De eerste is dus de registratie van een bepaalde naam, voor een bepaald gebied (voor Nederland, Benelux, Europa, VS, etc.) voor de duur van 10 jaar. Een patent daarentegen is 20 jaar geldig en is de beschrijving van een technische uitvinding, bijvoorbeeld een nieuw soort lens voor een smartphone. Veel van onze nieuwe technische kennis is beschreven in patenten. Men schat zo´n 80% hiervan.